سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عالیم قاسیم اف در سال 1957 میلادی در شهر شاماخی آذربایجان و در خانواده‌ای متوسط به‌ دنیا آمد. از دوران نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد و با تمام مرارت‌هایی که در این راه وجود داشت راه موفقیت خود را پیدا کرد. صدای استثنایی عالیم او را به محضر بزرگان موسیقی اصیل آذربایجان کشاند. او در جوانی از آموزش موسیقیدانانی همچون « حاجی بابا حسین‌اف »، « نریمان علی‌اف » و « آقا عبدالله‌اف » سود جست و در 25 سالگی به ‌عنوان بهترین خواننده‌ی کلاسیک نسل خود،« جایزه‌ی بزرگ آواز » را از آن خود کرد.

عالیم قاسیم اف در سال 1999 به جایزه ارزشمند موسیقی یونسکو که موسیقیدانان بزرگی چون «شوستاکوویچ» « برنشتاین »، « راوی شانکار » و « نصرت فاتح‌علی‌خان » صاحب آن شده بودند به آن دست یافت. عالیم قاسیم اف تاکنون چند بار به ایران آمده است. یک‌ بار در جشنواره‌ی موسیقی فجر در سال 1371 و یک ‌بار هم در سال 1381 در تبریز، که این بار حضورش با استقبال باورنکردنی مردم روبرو شد.

به طوری که 5 شب کنسرت از قبل برنامه‌ریزی شده به 10 شب برنامه افزایش پیدا کرد و سالن 700نفری هرشب میزبان 1000 نفر بود.

قاسیم ‌اف دو سال قبل نیز در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال علاقه‌مندان و نیز چهره‌های صاحب نام موسیقی سنتی، از جمله حسین علیزاده و شهرام ناظری روبه‌رو شده‌ بود.

حضور چهره هاى مطرح موسیقى ایران، همانند حسین علیزاده و فرهاد فخرالدینى و کیهان کلهر نشان مى داد که صداى این خواننده نامى مورد توجه و اعتناى نخبگان موسیقى نیز قرار دارد.

قاسیم اف در دنیاى موسیقى شهرتى بسیار دارد به نحوى که برخى از کارشناسان صداى وى را جزء برترین صداهاى موسیقى شرق در صد سال اخیر مى دانند. این خواننده ?? ساله که چندین عنوان معتبر بین المللى را در کارنامه خود دارد، در سن ?? سالگى و با بازى در نقش مجنون در اپراى لیلى و مجنون چشم ها را متوجه خود کرد و به اسطوره آواز آذربایجان تبدیل شد و در چند سال اخیر هم با اجراى«موغامات» و موسیقى کلاسیک آذربایجانى در غرب شهرت و محبوبیت خاصى پیدا کرده است. او که بیشتر آلبوم هایش در فرانسه عرضه شده، به خاطر درخشش هنرىوی در این کشور برنده جایزه GRAND Prix Dis Que شده است.

از وى به عنوان شایسته ترین جانشین خوانندگان صاحب نامى چون جبار قاریاغدى اوغلی، سیدشوشینسکى و خان شوشینسکى یاد مى شود. اجراى هماهنگ و تسلط نوازندگان بر تکنیک هاىنوازندگى از تمرینات مداوم و پیوسته آنها حکایت مى کند. آوازعالیم قاسیم اف با پختگى کامل،صلابت و ازهمه مهمتر اوج خوانی کم نظیر وى، جنس زنگدار صدایش که با انعطافى حیرت انگیز در اوج و فرودها غلت مى خورد شنونده را به حظى روحانى از این صداى اساطیرى فرو می برد. از جمله نکات جالب توجه در کنسرت گروه عالیم قاسیم اف ، حرکات دست این اسطوره آواز و خواندن اشعارى که عمدتاً در فضاى تغزلى و عاشقانه سیر مى کند و استفاده از ریتم هاى لنگ در برخى قطعات است که حداقل در گروههاى موسیقی کمتر سابقه داشته است. این ریتم ها در موسیقى ایران از سال هاى اولیه پس از انقلاب در کارهاى حسین علیزاده به چشم می خورد.

استاد عالیم قاسیم اف معتقد است:

((اگر من قدر صدایم این نعمت خداوندی را نمى دانستم و شب و روز تمرین نمیکردم این صدا خیلى وقت پیش مرا ترک میکرد.من تا زمانیکه لازم نشده حنجره ام را نفروخته ام حتى شده بادوستانم به خاطر یک دهن آواز خواندن دشمن شده ام،اما حنجره ام را نفروخته ام.خب حنجره ام هم اگر مرد باشد مرا نمى فروشد.

من به آوازهای اقبال آذر _ طاهرزاده _ ‌ظلی _ قمر الملوک _ قیطانچیان خیلى گوش داده ام، هنگامه اخوان چند آهنگ بسیار زیبا در دوران جوانى اش دارد. الان هم شجریان یک استاد به تمام معنا در موسیقى است و شهرام ناظرى را دوست دارم.من صدا های موسیقی ایرانی را خیلى زیبا گوش مى دهم و هضم مى کنم.

من فکر مى کنم که یکى از دلایل اصلى که موسیقی اصیل را در سایه قرار داده تلویزیون است.شما مایکل جکسون را در نظر بگیرید که رادیو و تلویزیون تا چه اندازه براى او تبلیغ مى کند و آگهى پخش مى کند. براى اینکه مایکل به تنهایى درآمد ندارد تمام دوروبرى هاى او سود مى برند و برایش اینگونه تبلیغ مى کنند در حالى که نمى توان از اثر او هیچ الهامى گرفت چرا که شعرى که او مى خواند شعری نیست که مثل حافظ و فضولى به آدم الهام دهند.)).

وی هم اکنون با همراهی دخترش خانم ((فرزانه)) قله های اوج آواز دنیا را سپری می کند.وی از سال 1999 از طرف سازمان جهانی یونسکو با نام ((شرق بولبولی)) لقب گرفته است.

استاد عالیم قاسیم اف در اجراهایش بیشتر از اشعار فضولی/نسیمی/حکیم نباتی/آقا واحد و...استفاده می کند.

وی چنان انسان والایی است که در عروسی یکی از فرزندانش به میهمانان حاضر صادقانه تاکید میکند:

(( آنهایی که نشسته اند برخیزند و به آنهایی که ایستاده اند جای دهند!چرا که آنان دعوت نشده آمده اند ولی شما دعوت شده آمده اید پس آنان محبتشان از شما به من بیشتر است.)).




تاریخ : | 11:31 عصر | نویسنده : جانم فدای رهبر | نظر