سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به یاد 26فوریه 1992،روزی که دنیا فراموشش نخواهد کرد
ارامنه ای که در سال 1978 به مناسبت یکصدوپنجاهمین سالگرد مهاجرت خوداز ایران به آذربایجان در قره باغ کوهستانی بنای یادبود برافراشتند،طی دو قرن اخیر با هدف تحقق آرمان خیالی "ارمنستان بزرگ" در اراضی تاریخی آذربایجان،با کمک هواداران خارجی خود سیاست مستمر اشغالگری علیه آذربایجان را تعقیب کردهو هر ازچندگاهی برای نیل به این هدف مکارانه از ارتکاب جنایات بشری چون ترور،کشتارجمعی،اخراج ونسل کشی نیز ابایی نداشته اند.
اسناد متعدد تاریخی اثبات می کندکه میلیونها نفر آذربایجانی که در سالهای1905 تا 1907،1918 تا 1920،1948 تا1953،دراراضی تاریخی – قومی خود در قفقاز بارها هدف سیاست پاکسازی قومی ونسل کشی واقع شدند؛به صورت دسته جمعی به قتل رسیده و از سرزمین آبا واجدادی خود اخراج شده اند. نهایتا،طرح ادعاهای بی اساس اراضی علیه آذربایجان و فعالیت های جدایی طلبانه ارامنه از سال 1988 به بعد مجددا شدت گرفته،به فتنه قره باغ کوهستانی که بر هیچ پایه و اساس تاریخی-سیاسی و قومی استوار نیست؛دامن زده شد.طی سالهای 1988 تا 1989 بیش از 250 هزار آذربایجانی که در اراضی تاریخی – قومی خود میزیستند،تا آخرین نفر از ارمنستان اخراج شده وصدها نفر از ساکنین غیرنظامی وحشیانه به قتل رسیدند.
جدایی طلبی ارمنی که در سال 1988 در قره باغ کوهستانی،این قلمرو تاریخی آذربایجان آغاز گشت،به جنگ تحمیلی ارمنستان علیه آذربایجان منجر شددر نتیجه سیاست تجاوزکارانه ارمنستان که به قوانین بین المللی و اصول و موازین حقوق بین الملل اعتنایی نشان نمی دهد.بیست درصد از خاک آذربایجان منجمله هفت شهرستان که در تقسیمات کشوری جزء قره باغ کوهستانی محسوب نمی شود،از سوی نیروهای مسلح ارمنستان اشغال شده،بیش از یک میلیون نفر آذربایجانی از موطن آباواجدادی خود وحشیانه اخراج شده،دهها هزار انسان به قتل رسیده،معلول شده یا به اسارت برده شده اند.صدها منطقه مسکونی،هزاران ابنیه فرهنگی-اجتماعی،موسسات آموزشی وبهداشتی،آثارتارخی-فرهنگی،مساجد و عبادتگاهها،قبرستانها و...با خاک یکسان شده و هدف وندالیسم بی سابقه ارامنه واقع شدند.
در نتیجه وحشیگری ارامنه،فاجعه نسل کشی خوجالی که در شهر خوجالی قره باغ کوهستانی رخ داد نیز در ردیف وحشتناکترین فجایعجهان جای گرفت.
ذسته های مسلح ارمنی در بامداد26 فوریه 1992 با مشارکت مستقیم لشکر366 شوروی سابق که در ان برهه در خاک خان کندی-استنپانا کرت- قره باغ کوهستانی مستقر بود، به شهر خوجالی که حدود هفت هزار نفر اذربایجانی در آن سکونت داشتند،حمله کردند.قلدرهای سرکش ارمنی با کمک هواداران مزدور خارجی خود در همین شب،شهر خوجالی را با خاک یکسان کردند. با پشتیبانی بخش وسیعی از وسائط سنگین نظامی متعلق به لشکر366؛ شهر کاملا نابود شده وبه آتش کشیده شد.اهالی غیر نظامی و غیرمسلح هدف قتل عام مسلحانه واقع شدند.کودکان،زنان،افرادسالمند وبیمار با سفاکی غیر قابل تصوری به قتل رسیدند.در نتیجه نسل کشی خوجالی 613 نفر کشته شده و 1275 نفر از اهالی غیرنظامی به اسارت برده شدند.از سرنوشت 150نفر ازاین اسرا هنوز اطلاعی در دست نیست.در نتیجه این فاجعه بیش از 1000نفر از اهالی غیرنظامی با اصابت مستقیم گلوله،بادرجات مختلف بدنی معلول شدند.106نفر از کشته شدگان زن،83نفر کودک خردسال و 70 نفر پیروکهنسال بودند.76 نفراز معلولین را پسران و دختران نابالغ تشکیل می دادند.
در نتیجه این جنایات نظامی-سیاسی، 6خانواده کلا نابود شده،25 کودک هردو والدین،130کودک نیز یکی از والدین خود را از دست دادند.56 نفر از کشته شدگان با درنده خویی و بی رحمی وحشیانه ای به قتل رسیدند. آنان زنده زنده در آتش سوزانده شده،سرهایشان بریده شده،پوستهایشان کنده شده، چشمان کودکان خردسال از حدقه بیرون آورده شده و شکم زنان باردار با سرنیزه پاره پاره شده بود.
اعمال ارامنه و هواداران خارجیشان در ارتکاب فاجعه خوجالی،ضمن آنکه نمونه ای آشکار از نقض وقیحتنه حقوق بشر وبی اعتنایی بی شرمانه به قوانین حقوق بین المللی به شمار می آید،با کنوانسیون ژنو منشور حقوق جهانی بشر،معاهدات مختلف بین المللی درباره حقوق مدنی – سیاسی – اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی،منور جهانی حقوق کودکان،منشور جهانی حفاظت از زنان و کودکان در هنگام وضعیت فوق العاده و مناقشات جنگی و دیگر قوانین حقوقی بین المللی ضدیت آشکار دارد.
جای بسی تاسف است که تا کنون دولتهای متمدن جهان رویکرد صحیحی نسبت به این فاجعه اتخاذ نکرده و آن را به عنوان نسل کشی به رسمیت نشناخته اندا. امروز در شرایطی که تمام جهان علیه تروریست به مبارزه برخاسته است،تروریسم ارمنی نیز می باید از سوی جامعه جهانی افشا شده و پاسخ شایسته خود را بیابد.فاجعه ای که در تاریخ 26 فوریه 1992 توسط ارامنه داشناک در خوجالی پدید آمد تنها یک عمل تروریستی نیست،بلکه جنایتی است بی سابقه علیه تمام بشریت.
سس دوشدو دغلارا ، داشلارا ، قاچین
تالاندی قاراباغ ، آلیندی لاچین
گلمه دیم ، گلمه دیم ، آغاردی ساچین
باغیشلا قارداشیم ، باغیشلا باجیم

کلبجردن اسن ، اسینه گلدیم
فضولی دن قالخان ، سسینه گلدیم
تویونو گؤرمه دن ، یاسینا گلدیم
باغیشلا قارداشیم ، باغیشلا باجیم

خوجالی ، خان کندی ، دئییب دولاندیم
قاپیلار باغلاندی ، یولا جالاندیم
درد اولوب ، ایچیمه دولوب ، قالاندیم
باغیشلا قارداشیم ، باغیشلا باجیم

شوشانین داغینا،داشینا گلدیم
آغلادیم ،گوزونون یاشینا گلدیم
گئج اولدو...
باغیشلا قارداشیم، باغیشلا باجیم

به امید آزادی قره باغ ...
.




تاریخ : | 9:42 صبح | نویسنده : جانم فدای رهبر | نظر