سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشمندان و محققان فرزانه ...! اعتقاد دارند که ترکها زبانشون پهلوی بوده و بعد از حمله مغولها تورک شده اند یعنی عزیزان مغول ما از چین تا اروپای غربی دستشون بود فقط تونستند آذربایجان فلک زده رو تورک بکنند محض اطلاع فرزانگان عزیز این مطلب رو کمی بنیادی تر شروع می کنیم

( تمامی مطالب نوشته شده با ذکر منبع بوده و قابل پیگیری است)

طبق تقسیم بندی متخصصان زبان شناس، کل زبانهای دنیا در سه شاخه تقسیم بندی می شوند (زبان ترکی و لهجه های آن –دکتر جواد هیئت ص 25)

1-   زبانهای التصاقی که تمام زبانهای مربوط به خانواده  ترکی در این شاخه قرار دارند

2-   زبانهای تحلیلی: مثل زبان عربی(... فارسی هم در این شاخه قرار می گیرد)

3-   زبانهای هجایی : مثل زبان چینی

 

حال باتوجه به این تقسیم بندی و با توجه به اسناد تاریخی و علمی به بررسی نوع زبان اقوام ساکن در آذربایجان می پردازیم:

طبق تحقیقات هومئل زبانهای ایلام و سومر از یک پایه و جزو زبانهای اورال –آلتایی (التصاقی ) می باشد(سیری در تاریخ زبان و لهجه های ترکی –جواد هیئت-ص21)

زبانهای هوری و لولوبی نیز نه تحلیلی بوده نه هجایی  بلکه جزو زبانهای التصاقی می باشند( تاریخ ماد- دیاکونوف-ص101)

همچنین طبق نظریه ماراک دئمیکین زبان کاسسی ها، ایلامی ها ، قوتتی ها، مادها و ماننا ها نیز التصاقی بوده

زبانهای قوتتی و لولوبی ها همانند بوده و با زبانهای اورارتو و هوری خویشاوند می باشد. ( تاریخ ماد- دیاکونوف-ص99)

همچنین اپرت باستان شناس  فرانسوی نیز بر آلتائیک بودن زبان مادها اشاره می کند. در جایی دیگر دیاکونوف می نویسد زبان اشکانیان نیز همانند زبان مادها و از خانواده ی زبانهای التصاقی بوده که در صورت مقایسه تحقیقات اپرت و دیاکونوف می توان به ترک بودن اشکانیان نیز پی برد. بدین ترتیب است که از 7000سال تا 2500 سال قبل یعنی مدت 4500 سال بطور مطلق در منطقه جغرافیایی آذربایجانتنها و تنها اقوام التصاقی زبان (تورک) زندگی و حکومت کرده اند.در زمان هخامنشیان آذربایجان در مقابل آریایی ها سرفرود نیاورده و تا سرنگونی این حکومت تمام فرهنگ و آداب و سنن خود را حفظ کرده و در تایید گفته بالا می توان به کشته شدن کوروش شاه هخامنشیان توسط ملکه آذربایجان (تومروس ) اشاره کرد (تاریخ دیرین ترکان ایران- ص 637)

در زمان سلوکیان نیز کل آذربایجان مستقل از حکومت سلوکیان بوده و اسکندر نتوانست آذربایجان را به تصرف درآورد.(اشکانیان – دیاکونوف ص8)

در این مورد استرابو جغرافیدان یونانی می نویسد: در زمان حمله اسکندر سرداری بنام آتوروپات آذربایجان را از چنگ اندازی اسکندر محفوظ نگه داشت(تاریخ ارومیه- احمد کاویانپور ص 55و54)

در زمان ساسانیان نیز آذربایجان مستقل بوده و حتی بعد از شاپور دوم ساسانیان با هیتی ها (هیاطله) پیمان اتحاد بستند تا در شمالغرب با روم بجنگند(تاریخ اجتماعی ایران – مرتضی راوندی ص 616-611). بعد از اسلام نیز ترکان اغوز که شمشیر اسلام نامیده می شده اند، در آذربایجان حکومت قدرتمندی بنا کرده و با ملازگرد مبارزه کرده و توسط آلپ ارسلان ضربه سنگینی به آنها وارد آوردند. بعد از اغوزها نیز حکومتهایی که در آذربایجان و گاهی در مناطقی از ایران حکومت می کرده اند. از جمله غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، اتابکان، تاتارها، آق قویونلوها، قره قویونلوها، صفویان، افشاریان و قاجارها تماما تورک ( یعنی التصاقی زبان )بوده اند.

در مورد ترکی بودن زبان مردم آذربایجان  اسناد و مدارک بسیاری موجود است مثلا دیونیوس پریگت جغرافی نگار و شاعر یونانی سده ی چهار میلادی ترک زبانان را ساکن اصلی این منطقه میداند و نیز محمد عوفی در ذکر خلافت عمربن عبدالعزیز که از سال 99تا 101 هجری ادامه داشت، از قیام بیست هزار ترک آذربایجانی سخن می گوید.

همچنین اخبار موثّق عبیدبن شریعه جرهومی که شخص معمّر و محترم در دربار اموی بوده در حضور معاویه سخن می گوید: آذربایجان از سرزمین ترکان بوده و این خبر را طبری و به نقل از بلعمی و حمزه اصفهانی و ابن اثیر در کتابهای بلعمی، تاریخ طبری، تاریخ پیامبران و الکامل گزارش کرده اند که از متون معتبر اسلامی بشمار می آیند.

از دیگر محققانی که آذربایجان را بعنوان سرزمین ترکها نام می برند میتوان: ژ.اوپر ، هومئل ، ا.م.محمداوف ، ت. حاجی یف، گ. ملیکشویلی، ع. دمیرچی زاده، تیمور پیرهاشمی ، یامپولسکی ، ی.ک. یوسف اوف ، یومینوس، وروشل گوگازیان، زکی ولید دوغان ، پروفسور زهتابی و ..... نام برد.

در این میان بهتر است به نظر یامپولسکی نیز اشاره کرد که می گوید: ترکها در اطراف دریاچه اورمیه زندگی می کنند و آشوریها آنها را توروک( یامون توروک به معنی ترکهای نیرومند) نام برده اند. و در سنگ نوشته های اورارتویی هم سخن از قومی بنام توریخی رفته که در آذربایجان می زیستند.( اوایل هزاره ی قبل از میلاد ) و می گوید توروکها یا توریخی ها همان ترکها هستند.

بهرحال ترک بودن ملت آذربایجان از هزاران سال قبل بر همه کس مسلّم است جز کوردلان (؟)




تاریخ : | 4:34 عصر | نویسنده : جانم فدای رهبر | نظر