سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تاج محل

ترجمه و تنظیم : مهدی جمالی

Emil: Atila_karaim@Yahoo.com

   تاج محل در ناحیه واقع در هند شمالی است که یکی از زیبا ترین بناهای موجود در جهان می باشد این بنا توسط امپراتور مغول "شاه جهان"  برای همسرش "ممتاز محل" ساخته شده است تا در آنجا مدفون گردد تاریخ شروع ساخت این بنا در سال 1631 میلادی بوده است و خود امپراتور نیز در آنجا بعداز وفات در سال 1666 میلادی دفن شده است.سنگفرش ورودی این بنای زیبا با ماسه سنگ قرمز فرش شده است که با ورود از دروازه ورودی آن وارد باغی زیبا می شویم که جوی های زیبایی از میان درختان سرو به شکل دلربایی عبور می کنند در قسمت پایانی این جریان آب روح انگیز "تاج محل" بر روی یک تراس مرمری ایستاده است این شاهکار هنر معماری گنبددار، که به شکل مربع است در هر ضلع تراس آن یک مناره باریک گنبد زیبای آن را محاط کرده است.

 مقبره امپراتور و همسرش یک تالار هشت ضلعی گنبددار است که دیوارهای آن به شکل بسیار زیبایی با سنگ های مرمر که هنرمندانه حکاکی شده اند تزئین شده است.

  معمار بزرگ این شاهکار معماری" استاد عیسی" معمار ترک می باشد و ساخت بنا و تزئین آن با بکار گیری بیش از 20 هزار مرد، از سال 1632 تا 1650 طول کشیده است. سازندگان این بنای معظم شامل صنعتگران ترک در آناتولی و آذربایجان و طلا کاران از تبریز به سرپرستی طلاکار فرانسوی "آستین دی بورد دوکس" بوده اند




تاریخ : | 6:30 عصر | نویسنده : جانم فدای رهبر | نظر